29 listopada 2021

O patentach, innowacjach i wprowadzaniu produktu na rynek zagraniczny – rozmowa ze Zdzisławem Iwanejko, prezesem Wash Innovation [podcast CRMŚP]

Udostępnij

Według Organizacji Narodów Zjednoczonych, ponad miliard ludzi na Ziemi ma bardzo ograniczony dostęp do bieżącej wody, a blisko połowa globalnej populacji zmaga się z tym problemem przez co najmniej jeden miesiąc w roku. Zbigniew Iwanejko, założyciel i prezes warszawskiej firmy Wash Innovation, opowiada w jaki sposób wymyślone przez niego rozwiązania dla branży automotive, znalazły zastosowanie w produktach, które pozwalają ludziom z rejonów dotkniętych deficytem wody zachować godność i zadbać o podstawową higienę.

Prezes Wash Innovation w rozmowie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości przybliża nie tylko genezę biznesu, który od początku pomyślany był przede wszystkim z myślą o rynkach zagranicznych, ale też opowiada o rozwijaniu produktu wraz z użytkownikami końcowymi, zwraca uwagę na to jak istotne są kwestie różnic kulturowych w eksporcie oraz dlaczego warto zadbać zawczasu o ochronę patentową.

O ewolucji pomysłu na biznes…

– Firma powstała trochę przypadkiem. Wszystko zaczęło się od tego, że moja żona powiedziała, że nie lubi uzupełniać płynu do spryskiwacza w samochodzie. Powiedziała: „jesteś inżynierem, wymyśl coś, żeby płyn znalazł się w zbiorniku bez otwierania maski”. (…) Przy okazji tych badań wpadłem na pomysł bardzo ciekawego zaworu, który jest najlżej działającym zaworem do wody na świecie. (…). Rozwiązanie to spodobało się ludziom z Bliskiego Wschodu, którzy potrzebują tego typu rozwiązań do zachowania higieny osobistej, bo nakazuje im to religia. (…) Okazało się, że może służyć nie tylko jako przenośny bidet, ale też prysznic, czy urządzenie do mycia rąk – mówi Zdzisław Iwanejko.

O różnicach kulturowych…

 – Rozmowy z Japończykami są bardzo spokojne, bardzo uprzejme, bardzo konkretne. Można wiele przewidzieć i zaplanować. Jak mówią „tak” to oznacza tak. Natomiast trzeba uważać, bo nie mówią „nie”. Kiedy mówią, że coś „zrobimy później” to [właśnie] oznacza najczęściej „nie”. Natomiast Afrykanie są znacznie bardziej żywiołowi. To jest ekspresja. Czasami coś naobiecują, ale nic z tego nie wyjdzie –.

Poniżej wysłuchasz całej rozmowy ze Zdzisławem Iwanejko, CEO Wash Innovation.       

„Różne oblicza biznesu” to cykl podcastów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przygotowywanych w ramach projektu Centrum Rozwoju MŚP. Naszymi gośćmi są eksperci oraz przedsiębiorcy, z którymi rozmawiamy o wyzwaniach związanych z rozwojem biznesu. Rozmawiamy m.in. o inspiracjach i pomysłach na biznes, strategiach i modelach biznesowych, szukaniu przewag konkurencyjnych i tworzeniu innowacji, a także o wyzwaniach związanych ze skalowaniem i wchodzeniem na zagraniczne rynki.

 

Zobacz więcej podobnych artykułów